Onze toolbox

ONZE TOOLBOX

Forum


  • De week starten en eindigen doen we in het Forum: de inkomhal van Park Uniek (letterlijk en figuurlijk). Het Forum is een plaats waar we met z’n allen samenkomen om in dialoog te gaan. Het is naast de plaats om praktische informatie mee te delen ook een moment om andere – al dan niet vaste – rubriekjes aan bod te laten komen. Vaak wordt gefocust op de actualiteit of thema’s die het reilen en zeilen op school mee helpen bepalen. Het Forum is eveneens de plaats waar leerlingen iets kunnen voorstellen of bevragen.


  • Op maandag is het Forum opgesplitst per graad. Het is een zachte overgang om
    de week te starten.
    De eerste graad maakt gebruik van de vaste Forumruimte, de tweede graad
    werkt in kleinere, klasoverschrijdende groepen in klassen.
    Vrijdag sluiten we de week af met alle leerlingen van de
    eerste en de tweede graad. We blikken terug op de hoogtes (en eventuele laagtes)
    van de week.
    De leerlingen gaan steeds naar huis met een overzicht van de meest opvallende sfeerbeelden
    van de week.

Coaching

  • Elke PU-klas krijgt in het begin van het schooljaar een coach toegewezen. De coach neemt de administratieve verantwoordelijkheden over de klas voor zijn/haar rekening (zoals een klastitularis), maar staat daarnaast ook in voor de
    lessen Coaching. Dankzij die lessen kan een vertrouwensband groeien tussen coach en
    leerling waardoor de begeleiding persoonlijker wordt.
    In de eerste graad hebben alle leerlingen 2 lesuren Coaching, vanaf de tweede graad
    wordt dat 1 lesuur.
    Tijdens de lessen Coaching werkt de leerkracht rond leren leren, teambuilding,
    welbevinden, executieve functies …
    Er is in de eerste graad ook aandacht voor leesbevordering door Nieuwsbegrip.
    Om de 2 weken wordt er hierrond een volledig lesuur gewerkt.

Tienercontacten en Individuele Coaching


  • Om de relatie leerling-coach zo open mogelijk te houden, worden op Park Uniek vanaf het eerste middelbaar frequent tienercontacten georganiseerd. Met behulp van een vragenlijst die inspeelt op de noden van het moment, voeren de leerling en de coach een individueel gesprek. Zo kan de coach sneller bijspringen op de manier die nodig is voor de leerling. Tegelijk staan de tienercontacten symbool voor onze open communicatie. De leerlingen worden ook bewust van de groeikansen die ze kunnen nemen: ze reflecteren over hun gedrag, hun gevoelens, studiehouding, studiemethode…


  • Vanaf de tweede graad staat dat overleg nog frequenter op het programma. Voortaan wordt over Individuele Coaching gesproken. De coach spreekt wekelijks een 3 à 4 leerlingen, eveneens gebaseerd op een vragenlijst of thema. Vanaf de tweede graad voelen jongeren zich vaak geremd om zich openlijk in de klas uit te spreken over bepaalde bezorgdheden. We merken dat het daarom nog belangrijker is om een vast maar laagdrempelig overlegmoment in te plannen.

Kiosk

  • In de lessen Kiosk vertrekken we vanuit vier pijlers: natuurwetenschappen,
    aardrijkskunde, geschiedenis en techniek. We werken zowel thematisch
    als projectmatig. De leerlingen verwerken hun leerstof afwisselend klassikaal
    en individueel door middel van taken en projecten.

Eigen werktijd


  • Tijdens Eigen Werktijd (3/4 lesuren in de 1ste en 2de graad) en Agora (6 lesuren in de 3de graad PU-SH) krijgen leerlingen de kans om zelfstandig aan de slag te gaan met hun schoolwerk. Deze momenten zijn bedoeld om hen te helpen groeien in zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en het leerproces in handen nemen.
  • Leerlingen werken aan opdrachten en oefeningen van verschillende vakken
    (Nederlands-Frans-Engels-wiskunde in de 1ste en 2de graad en in de 3de graad ook geschiedenis).
    Ze krijgen bij het begin van de week een werkbrief.
    In de 1ste en 2de graad plannen ze per week, in de 3de graad gebeurt de planning
    over een periode van 2 weken. Ze bepalen zelf welke taken ze aanpakken en in welke volgorde,
    gebaseerd op hun eigen behoeften en prioriteiten. Dit stimuleert niet alleen zelfstandigheid,
    maar ook belangrijke vaardigheden zoals timemanagement en zelfreflectie.
    Daarnaast staan leerkrachten klaar om begeleiding te bieden waar nodig. Zo leren de leerlingen
    hulp in te schakelen wanneer ze vastlopen, maar behouden ze de regie over hun eigen werk.


Atelier (1ste graad)


  • Tijdens de atelierwerking kunnen leerlingen uit het eerste jaar proeven van verschillende activiteiten. Het aanbod is divers en wordt voor een groot deel voorzien door externe partners (bv. het woonzorgcentrum, een kindercrèche, een museumbezoek, een dramales, …). Leerlingen gaan gedurende drie lesuren aan de slag met een activiteit naar keuze in kleine groepjes. Ze worden beoordeeld op hun leergierigheid en inzet, zowel door de begeleiders als door een mogelijke externe partner.
    De nauwe samenwerking met onze externe partners dragen wij hoog in het vaandel.
    Leren buiten de schoolmuren door professionals in het vak, zien wij als een
    ongelooflijke meerwaarde. Het feit dat de leerlingen naar eigen interesse kunnen
    kiezen maakt van de atelierwerking een motiverende uitdaging.


  • Voor de atelierwerking in het tweede jaar schakelen we nog een versnelling hoger.
    Leerlingen steken zelf workshops in elkaar voor een groepje klasgenoten.
    Soms wordt een externe partner zelfs op school uitgenodigd of trekken we de stad in.
    De veelzijdigheid in het aanbod blijft gegarandeerd en de leerlingen kunnen nog steeds keuzes maken op basis van hun interesse. Daarnaast kunnen ze hun eigen talenten inzetten bij de uitwerking van hun atelier. Leren van en aan elkaar, dat is wat hier voorop staat.


Freinetmodule (vanaf de 2e graad)


  • Vanaf de tweede graad vallen een aantal vaste pijlers, waaronder de ateliers en het clustervak Kiosk, weg (door de structuur van de school). We vangen deze creatieve en vrije momenten op
    door het vak Freinetmodule te introduceren. Binnen dat vak vertrekken we vanzelfsprekend
    vanuit de Freinetprincipes. De focus ligt daarbij op de doelen cultureel bewustzijn en
    culturele expressie. De leerlingen werken steeds naar een toonmoment toe en staan
    ook voor de organisatie van dat evenement in. Veelal gaan we voor een samenwerking
    met organisaties, kunstenaars, … buiten de school.
    Zo wordt de Freinetmodule een sterk staaltje levensecht leren. Tijdens het toonmoment
    kunnen externe bezoekers het eindproduct van de leerlingen (bijvoorbeeld een
    Verhalenwandeling, tentoonstelling, …) op school komen bezoeken. Op die manier trekken
    we ook de buitenwereld eens naar binnen. Toegankelijkheid is hierbij onze troef.

Ervaringsdag (vanaf de 2e graad)


  • Eenmaal per jaar worden de leerlingen niet op school verwacht maar sturen we ze het werkveld in.
    Ze gaan daarbij een dagje observeren bij een bedrijf, een organisatie, …
    die ze volledig zelf mogen kiezen. Met behulp van een begeleidende opdracht naar
    keuze (vlog, reclame, podcast, …), komen de leerlingen alles over een métier te weten.
    De verwerkingsopdracht zorgt er eveneens voor dat ook de andere leerlingen inzage krijgen
    in de ervaringen van de klasgenoten. De hele dag draait om ervaringen opdoen
    en delen met elkaar.
    Voor ons maakt het werkveld deel uit van de opleiding van alle leerlingen, ook wanneer hun
    studierichting geen stage inhoudt. Ook hier gaan we uit van het principe ‘levensecht leren’.

Projectwerking


  • Meermaals per jaar gaan we vakoverschrijdend te werk tijdens onze projecten.
    De vorm van zo’n project is uiteenlopend, gaande van projectdagen tot projectweken.
    Tijdens de projecten komen doelstellingen aan bod die tijdens de vaste lessen soms
    onvoldoende in de verf gezet kunnen worden. In de eerste graad hebben we
    de burgerschapsweek waar we werken rond diversiteit en democratie.
    Daarna volgt de leren leren week waar we in elke les nagaan hoe we het studeren
    van dit vak nog beter kunnen aanpakken. We organiseren een week rond welbevinden.
    Daar werken we aan competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel
    bewustzijn. De leerlingen staan extra stil bij het respectvol en constructief met anderen in
    interactie gaan rekening houdend met elkaars grenzen. Daarnaast komt ook
    mediawijsheid hier aan bod. In de zero waste week werken we rond een vast thema
    zoals dit jaar voeding en duurzaamheid. Ten slotte organiseren de leerlingen
    een teambuildingsactiviteit tijdens de laatste projectdag We zorgen steeds
    voor een gevarieerd aanbod: we voorzien eigen workshops op maat van de leerlingen,
    we gaan op uitstap of we brengen een externe professional naar de klasvloer.


  • Voor de leerlingen van de 2e graad Park Uniek, staan er naast de kunstdag en leren leren week andere projecten op het programma. Deze leerlingen hebben voor heel wat vakken les samen met de leerlingen van Salto Humano (hoofdzakelijk de richtingspecifieke vakken). Daarom vinden wij het als school belangrijk om ook projecten op poten te zetten over de klassen, peilers en zelfs finaliteiten heen. Zo maken de leerlingen kennis met de hele school in haar vele facetten. Voor deze PU-SH-projecten vertrekken we veelal vanuit burgerschapsdoelstellingen zoals duurzaamheid, migratie, solidariteit, … Participatie en samenwerken zijn de belangrijkste uitgangspunten. We werken vaak samen met externe organisaties en sprekers om andere expertise in huis te halen.



 GWP


  • Tweejaarlijks gaan we per graad op GWP. Tijdens deze geïntegreerde werkperiode werken we aan allerlei onderwijsdoelen op afstand. De leerlingen uit de eerste graad gaan drie dagen op stap binnen onze landsgrenzen. De tweede graad is een weekje van huis weg in één van de buurlanden. De leerlingen uit de derde graad PU-SH kiezen tijdens een Openlesweek een eigen bestemming en werken ook de GWP voor een groot stuk zelf uit.



    Het Voorzitterschap


  • We hebben op school een fantastische leerlingenraad met leerlingen uit zowel Salto Humano als Park Uniek. Toch verwachten we ook van de andere leerlingen een engagement. Om de participatie van de leerlingen op onze school als vast onderdeel in te burgeren, toverden enkele collega’s het idee van het Voorzitterschap uit hun hoed. Elke klas gaat één keer per schooljaar gedurende drie weken actief brainstormen over de noden en wensen voor Park Uniek. Via een persoonlijkheidstest worden de leerlingen ingedeeld in verschillende kabinetten: denktanks rond een specifiek thema (vb. cultuurbeleving, bewegen, PR, …). De klas kiest vooraf een voorzitter, secretaris en planner uit de klasgroep (eventueel via kleinschalige verkiezingen). De klas gaat op zoek naar een consensus over welke zaken ze verder willen uitwerken. Dit alles wordt voorgesteld op het vrijdagforum. De andere leerlingen worden bevraagd en indien er een voldoende groot draagvlak is, gaat de klas verder aan de slag.